اشاره قرآن به انعکاس نور خورشید توسط ماه

سر لوحه کمال

 

در زمانهای قدیم حداقل در شبه جزیره عرب هیچ اطلاعاتی از علم نجوم در دست نبود. و اعراب جاهلیت در باره ی خورشید و ماه و کره زمین و فضا هیچ اطلاعاتی نداشتند و علم نجوم بصورت سطحی در اختیار برخی از دانشمندان رومی و ایرانی بود و اعراب فقط خورشید را می دیدند که روزها می درخشد و ماه را می دیدند که در شبها می درخشد و در باره ی منشأ  آن هیچ اطلاعاتی نداشتند که چرا خورشید می درخشد و چرا ماه می درخشد.

در زمانی که اعراب ماه را شیء درخشانی می پنداشتند و از تاریکی آن هیچ اطلاعی نداشتند قرآن کریم در دو آیه به خوبی مساله انعکاس نور خورشید توسط ماه را تشریح کرد.

هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاء و َالْقَمَرَ نُورًا وَ قَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللّهُ ذَلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون (سوره یونس آیه 5 )

اوست کسى که خورشید را روشنایى بخشید و ماه را تابان کرد و براى آن منزلهایى معین کرد تا شماره سالها و حساب را بدانید خدا اینها را جز به حق نیافریده است نشانه‏ها[ى خود] را براى گروهى که مى‏دانند به روشنى بیان مى‏کند.

ضیاء به معنی چیزی است که از خود نور ساطع می کند مانند چراغ و نور جسمی است که فقط نور را ساطع می کنند ( مثل آینه ای که نور را انعکاس می دهد.) در این آیه قرآن به خوبی اشاره می کند که نور خورشید از خود آن است ولی نور ماه متعلق به خود آن نیست.

اما در سوره شمس آیات 1 تا 4 به طور مستقیم به این موضوع اشاره می شود که نور خورشید در شبها توسط ماه انعکاس داده می شود.

وَ الشَّمْس وَ ضُحَاهَا – وَ الْقَّمَرِ إذا تَلَاها – وَ النَّهَارِ إذا جَلاهَا – وَ اللیْل إذا یَغْشَاهَا

« سوگند به خورشید و پرتو آن ــ و به ماه وقتی که آنرا بازتاب می دهد ــ و به روز وقتی که آنرا متجلی می کند ــ و به شب وقتی که آنرا می پوشاند.»

این دانش ها شاید با توجه به علم روز پیش پا افتاده باشند اما با توجه به علم آن روز دانستن این دانش ها آن هم در شبه جزیره عربستان حکم معجزه را دارد.

منبع : كتاب قرآن و علوم طبيعي - گرد آوري شده توسط حجت الاسلام مهندس محسن عباس نژاد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391ساعت 8:45 توسط نفیسه روشنفکر| |

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin